PENGENALAN
Masalah penguasaan jawi di kalangan murid-murid menjadi
isu hangat yangdiperkatakan. Dalam pelajaran Jawi, menguasai setiap kemahiran
mengenal huruf jawiamatlah perlu dilalui oleh setiap murid apatah lagi
murid-murid yang lemah, terutamadalam mengenal huruf jawi tunggal. Melalui
pemerhatian saya, didapati merekamengalami masalah dalam banyak perkara. Antara
masalah-masalahnya ialah merekaseringkali sukar mengingat kembali apa yang
telah diajar, terutama mereka keliru dengan bunyi dan bentuk-bentuk huruf
jawi tunggal. Jadi,persediaan secara teori dan amalimembolehkan sesuatu tugas
itu dijalankan secara professional. Sebagai langkah awal, pembinaan
strategi pengajaran dan pembelajaran pemulihan jawi amat penting bagimencapai
matlamat yang sebenar.2.OBJEKTIF2.1 Dapat memulihkan murid yang keciciran jawi
dan mewujudkan suasana pembelajaranyang seronok dan aktif dalam pelajaran.2.2
Dapat mengenal, menyebut dan menulis huruf-huruf jawi tunggal.2.3 Mengubah cara
pengajaran dan pembelajaran kepada yang lebih menarik dan
menyeronokkan.2.4 Meningkatkan daya ingatan pelajar melalui Seni dalam
Pendidikanmelalui kaedah permainan1
KELAS PEMULIHAN JAWI MENGIKUT PANDUAN j-QAF
Pengenalan Konsep Pemulihan Jawi
Kelas Pemulihan Jawi ialah pengajaran yang dilaksanakan
oleh guru Kelaspemulihan Jawi j-QAF untuk memulihkan murid yang keciciran dalam
jawi.kelas ini dijalankan serentak dengan jadual waktu persekolahan sedia
ada.Murid yang keciciran dalam jawi akan dipulihkan dengan sekurang-kurangnya
dapat mengenal,menyebut, dan menulis huruf-huruf tunggal, sukukata terbuka,
suku kata tertutup dan perkataan mudah yang dibina daripadasuku kata terbuka
dan suku kata tertutupKumpulan sasaran ialah murid-murid tahun satu yang tidak
dapat melepasiujian khas seperti tidak mengenal huruf tunggal atau suku kata
terbuka. Matapelajaran ini hendaklah menggunakan pendekatan yang dapat menarik
minatmurid-murid, mudah dan tidak membebankan. Pendekatan tersebuthendaklah
lebih berkesan dan sesuai dengan tahap kemampuan murid-murid bagi memastikan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran jawiserta menarik minat mereka untuk
terus belajar sehingga mampu membacadan menulis jawi.
KAEDAH PENGAJARAN JAWI
Teknik-teknik pembelajaran yang baik merupakan satu
kaedah dalamusaha kita menghadapi pelajaran yang terbaik sebagai langkah
untukmemperolehi kejayaan yang cemerlang di dalam bidang pembelajaran.
Pelajar perlu memahami bahawa tidak ada satu 'formula' yang mesti dan
tepat bagimerumuskan satu kaedah yang paling baik untuk menghadapi
pelajaranmelainkan ia banyak bergantung kepada diri pelajar itu sendiri.
KAEDAH PENGAJARAN JAWI KEKUATAN DAN KELEMAHAN
Permainan adalah satu kaedah pengajaran yang akan dapat
mengembangkandaya kreativiti dan memupuk minat terhadap Jawi. Penggunaan
aktivitipermainan sebagai kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam dan luar
bilikdarjah adalah berlandaskan prinsip ' bermain sambil belajar '.Tidak
dinafikan, pengajaran pemulihan jawi akan menjadi lebih berkesansekiranya
dilaksanakan dengan inovasi pembelajaran yang menggunakankaedah permainan.
Inovasi ini memberi suntikan semangat untuk pelajar-pelajar mempelajari
jawi dengan lebih intensif dan menarik.
KAEDAH PERMAINAN DANNYANYIAN
Permainan adalah satu kaedah pengajaran yang akan dapat
mengembangkandaya kreativiti dan memupuk minat terhadap Jawi. Penggunaan
aktivitipermainan sebagai kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam dan luar
bilikdarjah adalah berlandaskan prinsip ' bermain sambil belajar '.Tidak
dinafikan, pengajaran pemulihan jawi akan menjadi lebih berkesansekiranya
dilaksanakan dengan inovasi pembelajaran yang menggunakankaedah permainan.
Inovasi ini memberi suntikan semangat untuk pelajar-pelajar mempelajari
jawi dengan lebih intensif dan menari
KEKUATAN
Murid tidak merasa bosan atau jemu
Penglibatan daripada semua murid.
Melatih murid berinteraksi dengan bebas sesama mereka.
Guru dapat mengenal dengan mudah kemampuan/kelemahanmereka.
Guru tidak membelakangkan murid semasa proses P & P
berjalan.
Murid yang cergas sahaja dapat menerima pengajaran guru.
KELEMAHAN
Sedikit membebankan guru menyediakan BBM.
Murid yang cergas sahaja dapat menerima pengajaran guru
Sedikit membebankan guru menyediakan BBM.
Tidak semua tajuk mata pelajaran dapat digunakan dalam
kaedahini.
Memerlukan peruntukan kewangan
KAEDAH PANDANG SEBUT
KEKUATAN
Mendapat bimbingan secara langsung daripada guru.
Semua murid terlibat.
Murid berani mencuba.
Keyakinan diri pelajar semakin bertambah.
Mengasah potensi di kalangan murid-murid.
Menambah minat membaca Al-Quran.
Melahirkan kepimpinan murid
KELEMAHAN
Memerlukan guru yang mahir dalam kaedah ini.
Perancangan dan persediaan yang teliti.
KAEDAH LATIH TUBI
Murid yang lemah rasa rendah diri.3.Teknik latih tubi
adalah aktiviti pengulangan fakta-fakta atau kecekapan yangdipelajari. Teknik
ini dikenali juga dengan teknik menghafaz.
Mencapai taraf penguasaan kemahiran di samping menjamin kekekalannya.
ayat atau mengingat fakta-fakta penting.
Mendapat bimbingan secara langsung daripada guru.
Keyakinan diri murid bertambah.
Mengasah potensi murid-murid.
Melahirkan sifat kepimpinan di kalangan murid-murid.
Penglibatan semua murid.
Melahirkan sikap berani mencuba di kalangan murid-murid.
Menambah minat
Menghadkan kebebasan berfikir murid
KELEMAHAN
Menghadkan kebebasan berfikir murid
Murid tidak dapat menghasilkan kretiviti sendiri
Memerlukan guru yang mahir dalam menjalankan kaedah
inisemasa mengajar
Sebelum pengajaran dijalankan guru seharusnya membua
KAEDAH IMLAK
Imlak (dictate) bermaksud pembacaan dengan suara yang
lantang sesuatusumber (perkataan, frasa, ayat) untuk ditulis oleh orang
lain.Pengimlakan melibatkan dua kemahiran berbahasa iaitu kemahiran
mendengar dan kemahiran menulis secara mekanis. Menulis secara mekanis
dalam imlak ialah menyalin unit bahasa sama ada huruf, suku kata, perkataan,
ayat atauwacana.
KEKUATAN
Murid dapat menggunakan kemahiran mendengar dengan jelas.
Penglibatan daripada semua murid.
Mengukuhkan ejaan.
Melatih pendengaran pada sebutan intonasi perkataan dan
ayat.
Membantu murid dalam bentuk membuat nota-nota ringkas.
Guru tidak membelakangkan murid semasa proses P & P
berjalan
KELEMAHAN
Memerlukan guru yang mahir dalam kaedah ini.
Perancangan dan persediaan yang teliti.
Murid yang mempunyai masalah pendengaran tidak
dapatmengikuti dengan bai
KAEDAH HURUF
Mendapat bimbingan secara langsung daripada guru.
Semua murid terlibat.
Murid berani mencuba.
Keyakinan diri pelajar semakin bertambah.
Mengasah potensi di kalangan murid-murid
KELEMAHAN
Memerlukan guru yang mahir dalam kaedah ini.
Perancangan dan persediaan yang teliti.
Murid yang lemah rasa rendah diri